Suunnitellen vai sokkona?

By Marja-Liisa Torniainen on 9.4.2014 in Blogi
0

Viestinnän suunnittelua voi suositella rutiiniksi yrityksiin, yhdistyksiin ja muihin organisaatioihin kokoon katsomatta. On vaikeaa kuvitella, että viestinnästä olisi yhteisölle sen kummempaa hyötyä, jos sitä ei suunnitella ja johdeta.

Viestinnän tärkein tehtävä on tukea organisaation tavoitteita. Viestinnän keinot siis otetaan käyttöön tukemaan yrityksen liiketoimintaa tai organisaation tavoitteita ja toimintaa. Viestinnän suunnittelun työkaluja ovat viestintästrategia, sitä tarkentava ja konkreettinen viestintäsuunnitelma sekä erilaiset ohjeet ja suunnitelmat tietyttyä tarkoitusta varten. Esimerkiksi graafinen ohjeisto on tyypillinen ohje, joka yhteisöllä on oltava.

Viestinnän suunnittelu rakentuu strategian pohjalta.

Kun viestinnän suunnittelun tasot on yhteisössä käyty läpi, käsissä on työkalut rakentaa vaikuttavaa viestintää. Viestinnän suunnittelu tuottaa:

  • Kirkkaat tavoitteet
  • Nykytilan analyysejä ja kehittämisen painopisteitä
  • Perusviestin, muita viestejä ja ehkä jopa iskevän sloganin
  • Tarinan aineksia
  • Kohderyhmälistoja ja ajatuksia ryhmien viestinnän tarpeista
  • Keinojen, välineiden ja kanavien valikoimaa
  • Määritellyt viestinnän vastuut
  • Viestinnän aikataulun
  • Viestinnän budjetin
  • Muistilistoja, prosesseja, toimintatapoja
  • Seurannan työkaluja, mittareita
  • Yritysilmeen

 

Tulos näkyy viivan alla

Viestinnän huolellinen suunnittelu jätetään usein tekemättä. Voi kuitenkin sanoa, että yritys tai muu organisaatio on olemassa ainoastaan jos se viestii. Ja kaikki tavalla tai toisella lähtevät viestit kertovat yhteisöstä.

Tässä muutamia perusteluja, miksi viestinnän suunnitteluun kannattaa panostaa:

  1. Vain suunnittelemalla etukäteen voidaan olla ajoissa liikkeellä, toteuttaa tavoitteita tukevaa viestintää ja rakentaa yhteisön tarinaa.
  2. Viestintäsuunnitelma on arjen ohjenuora ja aikataulu. Kun viestinnän toimenpiteet on viety kalenteriin asti, on luotu pohja oikea-aikaiselle viestinnälle.
  3. Ideat eivät jää keikkumaan tyhjän päälle, vaan ne tulevat toteutetuksi.
  4. Viestinnän suunnittelu auttaa budjetoimaan, suuntaamaan resurssit järkevästi ja priorisoimaan.
  5. Mietittyyn kehikkoon on hyvä lisätä mausteita tilaisuuden tullen. Kun viestinnän perusraami on mietitty, on helppo esimerkiksi osallistua ajankohtaiseen keskusteluun tai toteuttaa nopeasti jokin mieleen tullut idea.
  6. Hyvä viestintä näkyy tuloksissa eli tavoitteiden saavuttamisena ja yrityksissä viivan alla.
 

Kirjoitussarjan seuraava osa käsittelee viestintästrategiaa.

Copyright 2014 | Pisteen paikka Oy | Design by Koroste

UA-40457753-1